Podczas uruchamiania przy pełnym napięciu prądu zmiennego, silniki indukcyjne początkowo pobierają prąd rozruchowy (LRC) i generują moment rozruchowy (LRT). Kiedy silnik przyspiesza, prąd zmniejsza się, a moment wzrasta do momentu krytycznego, zanim obniżysię do poziomu pełnej prędkości. Wielkość i kształt krzywych prądu i momentu zależą od budowy silnia.

Silniki o niemal identycznych charakterystykach pełnej prędkości często znacznie się różnią pod względem możliwości uruchamiania. Wartości prądu LRC wahają się od 500% do 900% FLC silnika. Wartości momentu LRT wahają się od 70% do 230% momentu przy pełnym obciążeniu (FLT) silnika. Prądopełnym napięciu silnika oraz charakterystyki momentu określają ograniczenia dotyczące osiągów w przypadku startera o ograniczonym napięciu. W instalacjach, w których ważne jest zminimalizowanie prądu startowego lub zmaksymalizowanie momentu startowego, należy koniecznie zadbać o to, aby zastosować silnik o niskiej charakterystyce LRC i wysokiej charakterystyce LRT Jeśli zastosowano starter o ograniczonym napięciu, moment startowy silnika jest ograniczony zgodnie z następującym wzorem.

TST = LRT x (Isr / LRC)2

TST = Moment startowy
IST = Prądstartowy
LRC = Prąd rozruchowy silnika
LRT = Moment rozruchowy silnika

Prąd startowy może zostać ograniczony tylko do punktu, w którym wynikowy moment startowy nadal przekracza moment wymagany przez obciążenie. Poniżej tego punktu przyspieszenie silnika spadnie i silnik/obciążenie nie osiągnie pełnej prędkości.

Najbardziej popularne startery o ograniczonym napięciu to:
• Startery gwiazda/trójkąt
• Startery autotransformatorowe
• Startery o rezystancji pierwotnej
• Softstarty

Rozruch w układzie gwiazda/trójkąt to najtańsza forma uruchamiania przy ograniczonym napięciu, jednak o ograniczonej wydajności.

Dwa najważniejsze ograniczenia to:

1. Brak kontroli nad poziomem redukcji prądu i momentu; wartości są stałe, ustawione na jedną trzecią poziomu pełnego napięcia.
2. Zazwyczaj występują duże stany nieustalone prądu i momentu podczas przechodzenia startera z gwiazdy do trójkąta. Powoduje do naprężenie mechaniczne i elektryczne, często prowadzące do uszkodzenia. Przyczyną występowania stanów nieustalonych jest fakt, że kiedy silnik obraca się, a następnie zostaje odłączony od zasilania, działa jak generator z napięciem wyjściowym, którego amplituda możebyć taka sama jak zasilania. To napięcie jest nadal obecne, kiedy silnik zostanie podłączony ponownie w konfiguracji trójkąta imożebyć dokładnie poza fazą.
W rezultacie powstaje prąd dwukrotnie większy od prądu rozruchowego i czterokrotnie większy od momentu rozruchowego.

Rozruch autotransformatorowy zapewnia większą kontrolę niż metoda gwiazda/trójkąt, jednak napięcie nadal jest doprowadzane krokowo.

Ograniczenia uruchamiania autotransfor-matorowego to:
1. Stany nieustalone momentu powodowane przez zamianę napięć.
2. Ograniczona liczba napięć wyjściowych ogranicza możliwość dokładnego wyboru idealnego prądu startowego.
3. Wysoka cena modeli odpowiednich do często występujących lub przedłużonych warunków uruchamiania.
4. Brak możliwości efektywnego startu ograniczonego napięcia dla obciążeń o zmiennych wymogach uruchamiania. Na przykład, przenośnik materiałowy możezostać uruchomiony z obciążeniem lub bez. Startery autotransformatorowe można optymalizować tylko dla jednego stanu.

Startery o rezystancji pierwotnej również zapewniają większą kontrolę rozruchu niż softstarty gwiazda/trójkąt. Jednak i one mają kilka cech ograniczających ich skuteczność.

Są to:
1. Trudności z optymalizacją wydajności uruchamiania podczas rozruchu, ponieważ wartość rezystancji musi zostać obliczona podczas produkcji startera i trudno ją później zmienić.
2. Słaba wydajność przy częstym uruchamianiu spowodowana zmianami wartości rezystancji w wyniku generowanego ciepła w rezystorach podczas startu. Między startami wymagany jest długi czas na stygnięcie.
3. Słaba wydajność przy dużym obciążeniu lub wydłużonych startach, ponieważ nagromadzenie ciepła w rezystorach zmienia wartość rezystancji.
4. Brak możliwości efektywnego startu ograniczonego napięcia dla obciążeń o zmiennych wymogach uruchamiania.

Softstarty są najbardziej zaawansowane wśród starterów o ograniczonym napięciu. Oferują większą kontrolę nad prądem i momentem, a takżesą wyposażone w zaawansowane funkcje ochrony silnika i interfejs.

Główne zalety softstartów dotyczące uruchamiania to:
1. Prosta i elastyczna kontrola nad prądem i momentem startowym.
2. Płynna kontrola napięcia i prądu, pozbawiona krokowości lub stanów nieustalonych.
3. Możliwość częstego uruchamiania.
4. Możliwość obsługi zmiennych warunków uruchamiania.
5. Kontrola łagodnego zatrzymywania w celu wydłużenia czasów hamowania silnika.
6. Kontrola hamowania w celu ograniczenia czasów hamowania silnika.

WebSystem  tel. 048 383.01.44   | serwis branżowy softstarty.pl | wortal z falownikami -> www.falowniki.pl | forum-> www.falowniki.info 

Warto zobaczyć


Dobór softstartów do silników elektrycznych  Napędy energoelektroniczne do zmniejszania prądów rozruchowych silników elektrycznych. Łagodny rozruch silników elektrycznych.

Copyright © 2010 www.softstarty.pl